Thursday, September 10, 2009

MENGINTAI LAILATUL QADAR

Setiap tahun orang-orang menunggu-nunggu dan meraikan kedatangan lailatul qadar (malam qadar) iaitu malam yang penuh keberkatan, malam yang diturunkan padanya Al-Quran secara sekaligus dari Luh Mahfuz ke Baitul Izzah di langit dunia (lapisan langit yang kita lihat), kemudian diturunkan selepas itu secara beransur-ansur berdasarkan sempena atau keadaan tertentu kepada Nabi s..a.w. melalui perantaraan Jibril a.s.

Aishah r.anha berkata bahawa Nabi s.a.w bersungguh-sungguh (beribadat) pada bulan Ramadhan lebih daripada bulan-bulan yang lain, dan pada sepuluh akhir Ramadhan baginda meningkatkan lagi usaha baginda itu sehingga baginda menghidupkan malamnya dan mengejutkan keluarganya ( supaya beribadat) dan baginda tidak tidur bersama isterinya ( kerana ingin menumpukan kepada beribadat).( Hadith Riwayat Bukhari, Muslim dan Tirmizi)

Berdasarkan sunnah Rasulullah, beberapa amalan yang ditekankan oleh baginda pada 10 malam akhir ialah:

* Menghidupkan malam. Pada malam Ramadhan lain, Nabi s.a.w bersolat dan qiamullail dan baginda juga tidur. Tetapi apabila masuk 10 malam akhir Ramadhan, baginda menghidupkan keseluruhan malamnya,

* Mengejutkan ahli keluarga. Kejutkan isteri dan anak-anak kerana sayang dan kesihankan mereka, agar mereka juga dapat beribadat dan tidak ketinggalan dalam mendapatkan kebaikan 10 malam akhir ini.

* Meninggalkan tidur bersama isteri. Bermaksud tidak tidur bersama isteri pada malam-malam 10 yang akhir untuk memberi tumpuan kepada beribadat dan iktikaf.

* Iktikaf. Iktikaf bermaksud tinggal atau duduk di masjid untuk beribadat dan mengosongkan hati dari memikirkan perkara lain agar dapat menumpukan kepada bertafakkur dan mengambil iktibar.

Justeru itu, wahai hamba Allah bertaqwalah kepada Allah pada beberapa hari-hari Ramadhan yang masih berbaki ini, rebutlah peluang yang masih ada ini, muliakan serta agungkanlah lailatul qadar dengan memperbanyakkan ibadat kepada Allah demikian itu ( yakni yang lebih daripada yang demikian itu) maka baginda seolah-olah merasa betapa pendek (sedikitnya) umur umatnya di mana mereka tidak akan dapat mencapai tahap amalan umat-umat lain (terdahulu) yang panjang umur mereka, maka Allah mengurniakan untuknya (baginda s.a.w) lailatul qadar.( Demikian petikan drp Kitab Ihya’)

Susunan (Terjemahan dan Ulasan): Mejar Mohd Sukri Bin Haji Yahya

0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates